41 ) &F THE NEW YORK
iy 1108 TIMES AND

W SUDAN

VR A STUDY IN
s R POOR

T JOURNALISM

|.rh'|-|- ;.'-r. u '-.
‘l- Vi ..‘ '
e o THE EUROPEAN-SUDANESE
PUBLIC AFFAIRS
COUNCIL
17 Bedford Square,

Landan WC1B 124 ENGLAND

Telephone: 020 T323 2722
Tolef ax: 020 7631 4659
January 2001

: A el ) WORKING FOR PEACE IN SUDAN
El G AAPET T & Nibs .wrﬁ’r D A

l N o SN T i Tl S . —

" ' i 1 ads s b g7 '
. T i | ] g -4 il i | ar ! :

=t 3 o r il .’-\. D kg il e A Fhl'lrlum'“.

¥ e e b L jeii, fa 5

d'ed - e Nafich' - Kohi i, o T Ry



The New York Times and Sudan:
A Study in Poor Jour nalism

On 13 January 2001, the ‘New York Times published an editorial on Sudan entitled ‘Oil and War in Sudan’. The
editorial sought to link the continuation and escalation of the Sudanese conflict to the advent of “lucrative ail
exports’. One would have expected considerably more journalistic professionalism and integrity from a newspaper of
record such as the ‘New York Times'. The editorial was selective and partisan - where not simply questionable - in
the analysisit presented of the Sudanese conflict.

What Sustains the Sudanese Conflict?

The attempt by the ‘New York Times to claim that the Sudanese war was being sustained by oil revenues and that
there was no “credible peace process’ is disingenuous to say the least. One simple question being that given the
pivotal role claimed for oil revenues in the war, how does the ‘New York Times explain the fact that the war has
been fought for sixteen years without any such revenues? The reason for the continuation of the Sudanese conflict is
much close to home. It is clear that the outgoing Clinton Administration had been the single biggest obstacle to
peace in Sudan. No less a commentator than former President Jmmy Carter was very candid about the
Administration’s attempts to prevent a peaceful resolution of the Sudanese conflict:

The people in Sudan want to resolve the conflict. The biggest obstacle is US government policy. The
US is committed to overthrowing the government in Khartoum. Any sort of peace effort is aborted,
basically by palicies of the United States...Instead of working for peace in Sudan, the US government
has basically promoted a continuation of the war. *

This is not the Sudanese government speaking. It is a man respected the world over for his work towards peace in
various conflicts. Former President Carter is also a man who knows Sudan, and the Sudanese situation well, having
followed the issue for two decades or more.

If the United States would be reasonably objective in Sudan, | think that we at the Carter Center and
the Africans who live in the area could bring peace to Sudan. But the United States government has a
policy of trying to overthrow the government in Sudan. So whenever there's a peace initiative,
unfortunately our government puts up whatever obstruction it can. 2

It is not that there is no “credible peace process’ in Sudan. There are at least two viable initiatives. The peace
initiatives that exist have been handicapped by the fact that the American government has encouraged one side, the
rebel Sudan Peopl€’'s Liberation Army (SPLA), to merely pay lip service to the search for a peaceful initiative whilst
actively continuing the war.

The editorial glibly states that “Sudan’s war...is by no means a purely local affair. Government forces and allied
militias obtain weapons from China, Iran, Irag, former Soviet republics and Bulgaria...”. What the New York Times
studioudly ignores is the explicit American involvement in the same conflict. The Clinton Administration’s military,
diplomatic and political support for the SPLA has long been an open secret. In its programme of supporting the
SPLA, tens of millions of dollars worth of covert American military assistance has been supplied to the rebels. This
has included weapons, logistical assistance, and military training. On 17 November 1996, the London Sunday
Times reported that:

More than $20m of military equipment, including radios, uniforms and tents will be shipped to Eritrea,
Ethiopia and Uganda in the next few weeks...much of it will be passed on to the Sudan People's
Liberation Army (SPLA), which is preparing an offensive against the government in Khartoum.

This was confirmed by the newdetter ‘Africa Confidential’: “The United States pretends the aid is to help the
governments concerned...to protect themselves from Sudan...It is clear the aid isfor Sudan’s armed opposition.”

Former President Carter bluntly stated that the Clinton Administration’s US$ 20 million grant in military aid
referred to above was “a tacit demonstration of support for the overthrow of the Khartoum government”. He also
believed that this behaviour by Washington had a negative effect on the SPLA’s interest in negotiating a political
settlement: “1 think Garang now fegls he doesn’t need to negotiate because he anticipates a victory brought about by

1 Carter, Others Say US Has Faltered in Africa’, The Boston Globe, 8 December 1999.
2 *CARE Seeks Palitical Fix in Sudan’, Atlanta Jour nal-Constitution, 7 October 1999.
8 Africa Confidential, 15 November 1996. See, also, ‘ US Masterminds 3-Pronged War on Sudan’, Africa Analysis, 7 February 1997.



increasing support from his immediate neighbors, and also from the United States and indirectly from other
countries”.*

The editorial’s studied ignorance of what is really sustaining the Sudanese conflict is strange given the fact that the
‘New York Times has itself previoudly criticised the Clinton Administration’s close association with, and support
for, the SPLA, describing the SPLA as “brutal and predatory”, stating that they “have behaved like an occupying
army, killing, raping and pillaging” in southern Sudan, and calling SPLA leader John Garang one of Sudan’s “pre-
eminent war criminals’. ®

The ‘New York Times somewhat selective memory jars with good journalism.

Civilian displacement

In its selective review of the Sudanese conflict, the editorial also claims, for example, that there had been massive
government-led displacement of civilians from the oil-production areas of Sudan: “tens of thousands of people have
been displaced in the last two years’. The reality is once again somewhat different. While that there isfighting in the
oil-producing aress is clear, the ‘New York Times seemingly prefers to ignore the fact that there are two sides
involved. In February 2000, for example, Reuters correspondent Rosalind Russell provided rdiable, first-hand
reporting of activity leading to the displacement of civilians. She personally witnessed: “a pillar of smoke rising from
the besieged town of Mayom, subject to daily bombardments by rebels as the try to advance eastwards to the oil
development.” ©

The rebe bombardment of towns has indeed led to the displacement of thousands of civilians. In August 2000,
Reuters reported thousands of civilians had fled the fighting initiated by the rebels, and had fled into Government-
controlled areas such as Bentiu, in the heart of the oil areas:

An influx of displaced people into Bentiu, the capital of Unity state in war-torn southern Sudan, has
greatly strained humanitarian and food aid in the town...World Food Programme (WFP) officia
Makena Walker told Reuters about 20,000 people displaced by recent fighting had reached Bentiu in
the last three weeks.

In yet another example, in July 2000, the Roman Catholic bishop of the southern Sudanese diocese of Rumbek,
Caesar Mazzolari, stated that thousands of civilians were fleeing the southern town of Wau. Bishop Mazzolari said
that this massive human exodus was triggered by fears of a possible rebel attack.’

The ‘New York Times' is either unaware of these publicly reported incidents of rebel-led displacement or it chose to
ignore the SPLA’ s deliberate displacement of thousands of civilians within oil-producing areas of Sudan. Simply put,
it is either ill-informed about the issue it chose to pontificate upon, an example of poor journalism, or it deliberately
chose to ignore simple facts, in which caseit is guilty of rank hypocrisy. In whatever instance its glib moralising falls
somewhat flat.

Oil Revenues and Military Expenditure

The ‘New York Times attempts, without producing any evidence, to link military expenditures in Sudan to oil
revenues. The British Government has repeatedly been asked if there is any such evidence. In March 2000, the
British Government, in atypical reply to a Parliamentary question about whether Khartoum had used oil revenues to
purchase weapons, publicly stated that they did not “have any evidence of such expenditure at present”.® It might
also be noted that given its membership of the European Union, any British reply would have also incorporated
information available to other European countries. Perhaps the ‘New York Times should have contacted the
International Monetary Fund. Given that Sudan is adhering to a strict International Monetary Fund regime, the IMF
will know exactly how these funds are dispersed.

TheNew York Timesand Sudan

While the editorial chose to praise the Clinton Administration’s imposition of American sanctions on Sudan, it
ignored the fact that these sanctions were because of Sudan’s alleged involvement in international terrorism. Yet it
was the very same New Y ork Times which had previoudy editorialised that:

4 *Ex-President Opposes Policy of Aiding Khartoum's Foes', The Washington Times, 25 September 1997.

® ‘Misguided Relief to Sudan’, Editorial, The New York Times, 6 December, 1999.

© ‘Rag-tag Rebels Fight for Sudan’s Oil Riches , News Article by Reuters on 14 February 2000 at 14:24:21.

" “Thousands Flee Sudanese Town Fearing Rebel Attack’, News Article by Agence France Presse on 7 July 2000.

8 House of Lords Official Record, Written Answer, 22 March 2000, column WA28; also see, Official Record Written Answers, 11 January 2000,
WA97; and 23 March 2000, WA35.



the Central Intelligence Agency...recently concluded that reports that had appeared to document a
clear link between the Sudanese Government and terrorist activities were fabricated and
unreliable... The United Statesis entitled to use military force to protect itself against terrorism. But the
case for every such action must be rigorously established. In the case of the Sudan, Washington has
conspicuously failed to prove its case. °

The reports in question were over one hundred American intelligence reports. It was also the ‘New York Times
which produced the outstanding reporting which tore apart the Clinton Administration’s rationale for the 1998 cruise
missile attack on the al-Shifa medicine factory in Khartoum. *° The simple fact is that the Clinton Administration’s
Sudan policy was questionablein its entirety.

“No credible peace process’

The editorial also stated that “unfortunately, no credible peace process is currently under way”. This claim once
again illustrates the selectivity characterising the editorial. Not only has Khartoum engaged in peace talks with
rebels, but the biggest Sudanese opposition party, the Umma party, led by former Prime Minister Sadiq al-Mahdi, the
mainstay of the rebel coalition has left the opposition alliance, and entered into domestic politics within Sudan. The
former Prime Minister, Sadiq al-Mahdi, himsalf ousted in 1989 by the present government, and a pivotal rebel
leader, has declared that: “There are now circumstances and developments which could favour an agreement on a
comprehensive political solution.” **

Once again, these developments have been widely covered by the international news media, with titles such as
‘Opposition Leader Predicts Solution to Sudan’s Conflict’, ‘ Sudanese Rebel Group to Enter Khartoum Politics’, and
‘Mahdi’s Withdrawal Dents Opposition Alliance’."? These appear to have escaped the attention of editorialists at the
‘New York Times'.

And as part of its peace negotiations with the rebels, Khartoum has since 1997 offered an internationally-supervised
referendum whereby the people of southern Sudan would be able - for the first time since independence - to chose
their destiny, either within a united Sudan or as a separate state. This offer was incorporated into Sudan’s new 1998
constitution and has been repeated on several occasions.” It is an offer that has also been acknowledged, but not
taken up, by the SPLA - encouraged as they have been by the American government to continue with the war.

Perhaps those who write editorials at the ‘“New York Times should engage in some real journalism from time to
time. At the very least one would expect that they should occasionally read wire service reports about subjects they
chose to write upon.

The‘New York Times and the Horn of Africa: A Poor Track Record

It should also be remembered that the ‘New York Times has produced similarly naive editorials on other African
nations. One may remember the 1 December 1992 ‘New York Times editorial which strongly advocated President
Bush to deploy thousands of American soldiers in Somalia stating: “The realities there are ghastly and the choices
limited...there is no alternative to the threat or use of force if food is to reach those trapped in the chaotic clan war.”
And, less than a year later, on 6 October 1993, the ‘New York Times editorialised that “it’s time to come home”,
followed by a 8 October 1993 editorial entitled ‘Somalia. Time to Get Out’. In the meantime there had been the
fiasco of American military and political intervention, dozens of dead American servicemen, hundreds of Somali
civilians killed by American servicemen, an ignominious departure for the United States and a disaster for American
foreign policy in Africa. The recent *Oil and War in Sudan’ editorial by the ‘New York Times shows a very similar
misreading of another African conflict.

Conclusion

In its more lucid reporting on Sudan, the ‘New York Times has been very critical of some of Washington’s Sudan
policies. Despite failures in many areas, however, the Clinton Administration did succeed in preventing a peaceful
resolution of the Sudanese conflict. As former President Carter pointed out, Washington is the biggest obstacle to a
negotiated peace in Sudan. American encouragement of southern rebels to pay lip service to peace talks while

° * Dubious Decisions on the Sudan’, Editorial, The New York Times, 23 September 1998.

10 See for example, * Doubts Surround U.S. Explanation for Attacking Sudan Factory’, The New York Times, 31 August 1998 and

‘ Experts Find No Arms Chemicals at Bombed Sudan Plant’, The New Y ork Times, 9 February 1999.

1 “ Developmentsin Sudan Favour National Reconciliation: Mahdi’, News Article by Agence France Presse on 25 December 1999 at 12:38:20.

12 See, for example, Opposition Leader Predicts Solution to Sudan3¥ Conflict; News Article by PANA on 27 March 2000;
Sudanese Rebel Group to Enter Khartoum Politics} News Article by Agence France Presse on 20 March 2000 at 15:03:57 EST;
and Mahdi 3 Withdrawal Dents Opposition Alliance; News Article by PANA on 25 March, 2000 at 00:40:27 EST.

13 See, * Sudan offers South secession’, News Article by BBC, 22 February 1999 at 00:16:14 GMT; ‘ Southern secession better than more war: Sudan’s
president’, News Article by Agence France Presse, 22 February 1999, at 10:04:31; ‘ Referendum agreed at Sudan peace talks', News Article by BBC
World, 7 May 1998, at 11:06 GMT; ‘ Sudan Says Happy for South to secede’, News Article by Reuters, 7 May 1998.



continuing with an unwinnable war against Khartoum is virtually all that keeps the conflict going. It is disappointing
that poor journalism, or prejudice, on the part of the ‘New York Times prevents it from recognising the simple fact
that it is American policy rather than Sudanese il that fuels the war in Sudan.



